Wyróżniamy pięć zasadniczych typów platform:
- zanurzalne (submersible)
- półzanurzalne (semi-submersible)
- statki wiertnicze (drillship)
- jack-up
- stałe (fixed)
Jak wynika z rodzajów platform, mogą mieć one cechy jednostek pływających albo sztucznej wyspy o dość pokaźnych rozmiarach.
Dotarcie do złóż np. na Morzu Północnym wymaga zbudowania olbrzymiej platformy wiertniczej, jak Noble Piet, która waży 9700 ton. Platforma jest zdolna do odwiertów na głębokość ponad 7 km poniżej poziomu dna morskiego. Kosz pracy tego potwora to 55 tys. dolarów dziennie.
Budowa platform
Poszczególne sekcje konstrukcji budowane są najczęściej w kilku miejscach. Złożone części trzeba zawieść jeszcze na miejsce przeznaczenia, co oznacza walkę z czasem i kaprysami morza.
Ustalić trzeba też typ platformy - pływające, zbalastowane wodą morską i zakotwiczone do dna na elastycznych holach lub też stojącej na posadowionym w podłożu fundamencie w postaci kilku lub kilkunastu pali.
Jeżeli ktoś zdecyduje się na posadowioną, wymaga to zaangażowania:
- geologów, aby ustawić dogodne miejsce do ustawienia platformy
- metrologów, aby ustalić najlepszy czas na holowanie i składanie
- technologów, którzy ustalają przeróżne parametry konstrukcyjne (np. wytrzymałościowe)
- płetwonurków, którzy nurkują na głębokość, na której staną fundamenty
Platforma, po złożeniu "do kupy" jest poddawana stałej konserwacji. Proces ten odbywa się na miejscu, więc na pokładzie są ekipy piaskarzy i malarzy, którzy na bieżąco wykonują wszystkie konieczne prace. Z uwagi na to, iż znaczna część konstrukcji jest pod wodą, konieczne jest posiadanie stałej ekipy płetwonurków.
Warto przeczytać: